AIDAluna auf dem Baudock
GEZE Automatische Türsysteme im Schriff

Det nye krystogtsskib AIDAluna forlader dokken

GEZE er om bord med dørteknik og glasdesign til ubegrænset krydstogtskomfort og sikkerhed

AIDAluna supplerer AIDA Cruises verdensberømte flåde af krydstogtskibe med endnu et skib. Den 13. februar 2009 så AIDAluna i ordets sandeste betyding verdens lys, da portene åbnedes til byggehallen på Meyer-værftet, så man for første gang kunne se skibet i sin helhed. På udrustningskajen får det så sin sidste afpudsning. I weekenden den 21. og 22. februar 2009 ser tusindvis af tilskuere det 252 meter lange og 32,2 meter brede skib sejle ud til testsejladser i Nordsøen via floden Ems for at begynde sin jomfrusejlads efter sin festlige dåb i Palma de Mallorcas havn den 22. marts.

Med tre dæk, 1.o25 passagerkabiner, syv restauranter, elleve barer og et soldækareal på 6.400 m² afslører AIDAluna et væld af nyheder for sine kommende passagerer. GEZE‘s innovative døteknik oplever passagerne i kraft af den øgede komfort ved åbning og lukning af dørene til kabiner, restauranter og barer, og når de slentrer hen over dækkene. De krævede sikkerhedskriterier blev umærkeligt integreret i skibets dørkoncept.

Automatiske skydedøre i VTM-udførelse betyder at dørautomatikkerne er konstrueret specifikt til færdslen om bord på skibe, at de er korrosions- og havvandsbestandige og gemmer alle elektroniske komponenter på skibets indvendige side, og at de er beregnet til en stærk publikumstrafik. De gør gennemgangstrafikken på soldæk, i restauranter, butikker og utallige entertainment- og sportsfaciliteter let og ubesværet. Automatiske runde skydedøre og teleskopskydedøre fuldender den specifikke arkitektur om bord. På dæk 3 og 10 sørger de for de størst mulige åbninger af gennemgangsdørene ved begrænsede pladsforhold, så udstyrsslæbende soldyrkere nemt kan komme op til dækkenes swimmingpools.

Automatiske sidehængte døre med individuel aktiveringsteknik, f.eks. via radarsensorer, bidrager til besætningens og restaurantpersonalets ubesværede betjening af passagererne. „Servicedørene" åbnes uden at bruge kræfter, aktiveres berøringsfrit og lukkes pålideligt efter passagen.

Kabinedørene lukkes sikkert og komfortabelt med TS 2000 dørlukkere i specialudførelse med håndtag og glideskinne. Det karakteristiske ensartede GEZE-design kommer også til udtryk i sikkerhedskonceptet, for sikkerhed har første prioritet på et krydstogtskib. For eksempel er alle brandbeskyttelsesdøre i klasse A – det betyder, at de er fremstillet af ikke-brændbare materialer – i flugt- og redningsveje udstyret med overliggende dørlukkere af type TS 4000 og TS 5000 til dørbredder på op til 140 centimeter samt TS 4000 i tandem-udførelse til meget tunge og store døre. De lukker også sikkert i tilfælde af fare, også selv om skibet hælder ekstremt, og opfylder kravene i Solas-konventionerne, dvs. den "internationale konvention til beskyttelse af menneskers liv på havet". Hele dørteknikken er udtænkt med henblik på maksimal sikkerhed og funktionalitet i samarbejde med Medyer-værftet, rederiet AIDA Cruises og det ansvarlige kvalifikationsselskab.

Ved udrustningen af AIDAluna beviste GEZE sin kompetence som komplet leverandør af dørteknik. I pool-området på dæk 10 blev der monteret glassystemer fra GEZE. Et individuelt fremstillet korrosionsfrit manuelt skydevægssystem af tyve glaselementer, der er arrangeret i cirkelform, omgiver DJ-boksen og beskytter hele underholdnings- og sceneteknikken. DJ-området kan således lukkes helt, eller åbnes så meget det nu ønskes uden at bruge ret mange kræfter.

I mere end ti år har GEZE bevist sin kompetence for Meyer-væftet inden for søværts færdselsteknik og har udrustet hele "Sphinx"-generationen, der består af i alt seks krydstogtskibe. Ikke blot har GEZE udrustet AIDAluna men firmaet har også udrustet de to ens søsterskibe AIDAdiva og AIDAbella og skal også sørge for den mest moderne dør- og sikkerhedsteknik på AIDAblu, der forlader dokken i 2010 og yderligere to endnu navnløse AIDA-cruisere, der forlader dokken i 2011 og 2012.