20 års jubilar fejrer succes på et ekstremt krævende marked

29. oktober er det 20 år siden, at tyske GEZE GmbH etablerede sit datterselskab i Norden. GEZE Scandinavia AB, der startede med at sælge mekaniske dørlukkere gennem grossister i Sverige, er i dag en af markedets førende leverandør af intelligente løsninger til vinduer og døre, samt rådgivning, montage og service. Ifølge den skandinaviske direktør Morten Nielsen har datterselskabet været særligt dygtig til at imødekomme markedets høje krav til kvalitet og nem tilgængelighed til bygningerne.

Da GEZE åbnede sit første nordiske kontor i Stockholm i 1998, var internationaliseringen af den tyske virksomhed stadig i sin spæde start. I dag er GEZE, som blev etableret i 1863, globalt repræsenteret med 31 datterselskaber.

På nordisk plan er GEZE tilstede i Sverige, Norge, Danmark, Finland, samt de baltiske lande. I 2003 blev den første dansker ansat, og i 2010 overtog han rorpinden for hele Skandinavien.

”Tilbage i 1990’erne var det nordiske marked domineret af få store spillere, og GEZE var ikke en af dem. Vi startede med at sælge dørteknik gennem distributører, men har igennem årene fået opbygget et stærkt brand i Norden og en organisation af kompetente og servicefokuserede medarbejdere i alle afdelinger. I dag involveres vi i store byggeprojekter med rådgivning, montage og service og udvikler nogle af markedets mest innovative automatikløsninger til døre og vinduer,” siger Morten Nielsen, adm. direktør for GEZE Scandinavia AB.

CEO i GEZE GmbH Brigitte Vöster-Alber fortæller, at det skandinaviske datterselskab er et af de hurtigst voksende i GEZE:

”Jeg har fulgt vores skandinaviske datterselskab med stor fornøjelse og stolthed gennem årene. Det har været igennem en fantastisk spændende udvikling på 20 år og er et af de hurtigst voksende datterselskaber i koncernen med et stigende antal medarbejdere og øget omsætning stort set hvert år. Det er en bemærkelsesværdig præstation i et meget krævende marked, hvor arkitektur og sikkerhedsregler sætter standarden for byggeindustrien i resten af verden.”

Skandinavien skiller sig ud
Ifølge Morten Nielsen har skandinaviske byggeprojekter særligt fokus på barrierefri bygninger, dvs. høj tilgængelighed for børn, ældre og handicappede. Derudover efterspørger det nordiske marked også bæredygtighed og indbygget intelligens i løsningerne, så døre og vinduer styres automatisk for at skabe naturlig ventilation og regulere såvel CO2-niveau som energiforbrug, samt ved brand og røgudslip.

”Bygherrer i Skandinavien stiller ofte højere krav til tilgængelighed, bæredygtighed og intelligent automatik end de minimumskrav, som de europæiske standarder foreskriver. Blandt andet er dørene i nordiske byggerier ofte automatiserede i en grad, man ikke ser andre steder. Skandinavien går foran, og resten af Europa holder øje med, hvilke løsninger bliver anvendt i skandinaviske byggerier, herunder skoler, museer, supersygehuse og erhvervsbyggerier,” siger Morten Nielsen.

Medarbejderne skal være helt tæt på kunderne
I 2015 fik Morten Nielsen også ansvaret for Baltikum, og i dag dækker GEZE Scandinavia et geografisk område, der er 4,5 gange så stort som Tyskland. Et væsentligt element i forretningsstrategien har derfor været at sprede organisationen, så GEZEs medarbejdere er tæt på de enkelte markeder og kunderne.

”Vores projektrådgivere, salgsingeniører og distriktssælgere er primært ude i markedet, så de kan yde den bedst mulige rådgivning og være med fra start i projektfasen. Det stiller store krav til ledelse og organisering, når medarbejdere ikke tjekker ind på kontoret hver dag. Men på denne måde sætter vi både i ord og handling kundernes behov i centrum,” siger han.

Faktaboks

• GEZE Scandinavia omfatter Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, samt Baltikum og har i alt 75 medarbejdere
  • Morten Nielsen blev ansat i 2003 og var første danske medarbejder i GEZE. Siden 2010 har Morten Nielsen været adm. direktør i GEZE Scandinavia AB
  • GEZE blev etableret i 1863 og er stadig familiedrevet. CEO Brigitte Vöster har netop fejret 50 års jubilæum. Hun har stået i spidsen for en succesfuld vækststrategi gennem internationalisering og indførelse af nye teknologier
  • I dag er GEZE repræsenteret globalt og har ca 3000 medarbejdere

Om GEZE GmbH
GEZE GmbH er på globalt plan én af de mest succesrige udviklere og producenter af systemer inden for dør-, vindues- og sikkerhedsteknik. GEZE har en omfattende produktpalet af automatiske dørsystemer og dørteknik, glassystemer, røg- og brandventilation, sikkerhedssystemer samt vindues- og ventilationsteknik. Med sine høje kvalitetsstandarder bidrager GEZE’s produkter til innovative byggekoncepter i hele verden.