GEZE adopterer en Leonberg hund for at støtte kunstprojekt

Da der opstod en mulighed for at støtte et lokalt kunstprojekt i Leonberg ved at adoptere en hund, så slog vi til. Især fordi Leonberger-hunden i naturtro størrelse lavet af konceptkunstneren Ottmar Hörl er meget let at passe.

Hundestatuer på markedspladsen i Leonberg

Hundeskulpturen i Leonberg er lavet af skulptøren Ottmar Hörl. Den sidder på markedspladsen i Leonberg. Snart vil en af dem ”vogte” over GEZE´s grunde.

Fontænen midt på Leonbergs historiske markedsplads har sikkert aldrig set så mange hunde samlet på én gang. Store, sorte Leonberger-hunde sidder pænt, når der kommer mennesker forbi og tager billeder af dem. Børnene aer hundenes hoveder og deres firbenede modparter snuser nysgerrigt til dem. Der er ingen tvivl om det – Leonberger-skulpturerne skabt af konceptkunstneren Ottmar Hörl er virkelig iøjnefaldende og et trækplaster, der får folk ind på pladsen.

Da Ottmar Hörl fortalte avisen Stuttgarter Zeitung, ”Det er interessant, hvordan sådan en udstilling i et offentligt rum hjælper folk til at skabe en forbindelse til hinanden og til skulpturerne.”

Støtte til kunst på offentlige pladser

Det usædvanlige hundeshow var Wieland Storek fra Leonbergs gallerisammenslutnings idé. Det var ikke så svært at overbevise kunstneren Hörl. Hörl havde tidligere med stor succes offentliggjort en pakke med 500 skulpturer af rottweilere i byen Rottweil i 2005. Kulturafdelingen og byrådet i Leonberg støttede initiativet med udstillingen på markedspladsen i Leonberg. For at hjælpe med at dække omkostningerne ved projektet er skulpturerne til salg.

Selvfølgelig er GEZE glad for at støtte dette kunstprojekt. Så ingen grund til at gå i panik, hvis du pludselig ser en ”Leonberger Løve” – også kendt som en hund – der passer på GEZE´s hovedkontor i Leonberg. Det er virksomhedens anden ”vagthund”. I mange år har GEZE haft en hvid Leonberger på sin grund. Hvem ved – måske er den nye skulptur lavet af den internationalt renommerede kunstner Ottmar Hörl en rigtig god investering?

Kunst i det offentlige rum kan indgyde mennesker mod til at snakke med andre. Derfor er vi glade for at støtte kunstprojektet på markedspladsen ved at ”adoptere” en af hundene. Omkring 1.200 mennesker arbejder hos Leonberg, så det er umuligt for folk at kende hinanden personligt, og kommunikation er derfor vigtigt for os. Måske kan Leonberger-hunden bryde isen og et samtaleemne, der får folk til at indgå i en samtale?

siger GEZE´s CEO Brigitte Vöster-Alber.

GEZE og Leonberg

GEZE har haft stabile rødder i Leonberg i over 60 år og byen er meget vigtig for virksomheden. For eksempel har GEZE doneret skulpturen i rundkørslen på Römerstrasse, glaspavilionen på bymuseet og glastårnet på Leonbergs galleriforeningens bygning. Også borgmesterens borgmesterkæde er skænket af GEZE. Støtten går også til skoler, hospicet, distriktshospitalet, brandstationen og kulturinstitutioner såsom bymuseet og galleriforeningen.