GEZE dørkomfort med stil i den moderne Wien Westbahnhof

Siden Wiens Westbahnhof blev moderniseret er ‘Wolkenspange’ (bule i luften) blevet et vartegn. Bahnhof City Vienna West indeholder også et hotel, et indkøbscenter og en kontorbygning. De forskellige dele af bygningen er forbundet via en rammestruktur lavet af ståldragere (‘Wolkenspange’). Det arkitektoniske statement skabt af Wiens arkitekter Neumann & Steiner vejer over 430 ton og spænder over den store og lyse banegårdshal, der er blevet renoveret efter den originale 1950´er stil.

Nostalgi på togstationen

Wiens Westbahnhof set udefra

Wiens Westbahnhof. Foto: Sigrid Rauchdobler for GEZE GmbH © Sigrid Rauchdobler / GEZE GmbH

Når du går forbi butikkerne i stationshallen på vej til perronerne i dag er det svært at forestille sig, hvor mange minder, der ligger gemt her. Da det åbnede i 1858 som Kejserinde Elisabeths station var det det centrale transportsted for rejser til Vest-, Syd- og Sydøsteuropa. Hvor Railjets ankommer i dag, fandtes tidligere stoppestedet for Orient-ekspressen, der bragte et skær af glamour til Wien. Slutningen på den internationale historie om Paris-Istanbul-ruten, der blev åbnet i 1883 som Orient-ekspressen og sluttede i 2009, stoppede ikke stationens udvikling. I dag er det et knudepunkt for regionale forbindelser og trafikstyring og rejsekomforten forbedres løbende.

Passagerkomfort takket være automatisk dørkomfort fra GEZE

Omkring 30 automatiske skydedøre med drev fra Slimdrive sortimentet finder anvendelse i det moderne rejsekompleks. Uanset om det er facadedøre i den brede og høje indgang til stationshallen eller til butiksetagen, til hotellet eller til forretningsblokken, Slimdrive skydevægssystemer harmoniserer den visuelle reduktion. Med bare syv centimeter i højden er drevsystemet diskret integreret til facader og indendørs områder. Rigeligt med plads til, at passagerer kan komme frem og tilbage, smalle dørprofiler og Slimdrive SL NT-FR skydevægssystemer i nødudgangsdesign sikrer barrierefri adgangskomfort, nødudgangsbeskyttelse, lyst og transparent. Mens døråbningsvidder er mere restriktive på en flugtvej er der sørget for maksimal åbningsvidde ved brug af 4 dørfløje teleskopiske døre med Slimdrive SLT-FR drev varianten. ”Stabling” af dørfløjene er ikke et problem med denne løsning.