”Unge forskere” – Nick Pfeiffer er valgt som regional vinder med støtte fra GEZE

1. Fremme af unge talenter og innovative projekter – det er dét ”Unge forskere” handler om. Det er unødvendigt at sige, at vi er mere end glade for at støtte hans mål. Især når det er så overbevisende hvad angår knowhow og teknisk finesse som Nick Pfeiffers forskningsprojekt. Hans forskningsprojekt ”Det intelligente vindue”, støttet af GEZE, vandt den regionale konkurrence ”Skoleelever eksperimenterer – unge forskere” den 16.februar 2019 og blev også udmærket med ”Særprisen plusMINT for interdisciplinære projekter”.

Prisvinder: ”Det intelligente vindue”

11-årige Nick Pfeiffer vinder forskningsprojekter ”Det intelligente vindue”, der primært beskæftiger sig med to spørgsmål:

• Hvordan kan et intelligent vindue forebygge kulilteforurening? En teknologi som denne kan redde liv. Den giftige CO-gas der stammer fra skorstene, der ikke er i godt nok ventillerede, for eksempel, har ingen farve, lugter og smager ikke.
  • Hvordan kan et intelligent vinduessystem forebygge mug og skimmel? Mug og skimmel er en trussel for helbredet og for bygningsmaterialerne og det findes i rum med for meget fugtighed og dårlig ventilering.

© GEZE GmbH

Det ambitiøse projekt startede med en kuliltesensor. Når du hører Nick tale om sin forskning er hans oplevelse gennemgående: ”Jeg programmerede en Arduino Micro Controller for at udløse et hørbart alarmsignal via et ringeapparat og et optisk alarmsignal via en rød LED, hvis kulilteindholdet er for højt. De målte værdier vises simultant på displayet. Desuden har systemet en trykknap (afbryder), der manuelt udløser advarselssignaler.” Under eksperimentet tilføjede Nick en fugtighedssensor til sit projekt og udvidede programmet på mikrostyreenheden.

Eftersom både kulilteforgiftning og mugvækst kan forhindres ved tilførsel af frisk luft kom jeg frem til, at et automatisk åbnende vindue er den bedste løsning. GEZE støttede mig som sponsor ved at stille vinduer med indbygget automatisk åbning til rådighed.

Nick Pfeiffer, regional vinder af “Elever eksperimenterer – unge forskere”

Det intelligente vindue med automatisk vinduesåbner og CO-sensor

Vinduet sponsoreret af GEZE med automatisk Slimchain vinduesåbner gav Nick en ny udfordring: ”For at forbinde det elektriske system til GEZE vinduesåbner med elektronikken i mikrostyreenheden, var jeg først nødt til at producere et passende adapterboard.” Det var tydeligvis ikke noget problem for den 11-årige opfinder for konceptet virker:

• Hvis kuliltekoncentrationen i luften ligger over 50 ppm udløses alarmsignalet og vinduet åbnes automatisk.
  • Vinduet åbner også, når luftfugtighed overstiger 70 % eftersom det kan føre til, at der dannes mug. Det sker dog uden advarselssignalet eftersom overdreven fugt ikke er livstruende.
  • Hvis sensorværdien ligger i det ”grønne” område igen, lukker vinduet automatisk.

Smart idé: Netværksstyring med alarmcentral og brug via smartphone

Nich Pfeiffer tænker allerede på næste skridt på samme måde som en professionel udvikler og researcher: ”Det næste vil være at tilføje et internetsignal til mit projekt for at udløse en besked til en alarmcentral eller en smartphone.” Men før Nick udvikler sit intelligente system yderligere, har han allerede sit næste mål for øje:
”Min førsteplads i den regionale konkurrence kvalificerede mig til ”Ung Forsker-konkurrencen” i forbundslandet den 16.-17.maj 2019 i Balingen.”

Vi krydser fingre for, at Nick efter at have vundet den regionale konkurrence ”Elever eksperimenterer – unge forskere” og ”Særprisen plusMINT for interdisciplinære projekter” også vinder konkurrencen i forbundslandet, ”Unge forskere”. Han har allerede imponeret og inspireret os med sit intelligente vindue og sin forfriskende tilgang til research og udvikling. ”Jeg vil gerne takke GEZE for deres støtte, der gjorde mit projekt muligt.” (Nick Pfeiffer)

Vi kan næsten ikke vente på at se, hvordan den regionale vinder Nick klarer sig i forbundslandets konkurrence ”Unge forskere i Balingen.