1998-2003: Begyndelsen af et nordisk datterselskab.

I år 2023 fejrer det nordlige datterselskab GEZE Scandinavia stolt sit 25 års jubilæum. Som en del af fejringen vil vi opsummere vores historie i en række artikler, der hver dækker en periode på 5 år. I den første artikel vil vi gå tilbage til begyndelsen, hvor det hele startede for GEZE Scandinavia.

Lad os begynde rejsen...

Lokalerne i Täby er stadig den dag i dag det svenske GEZE-kontor.

For 25 år siden, da verden snart skulle fejre et nyt årtusind, blev datterselskabet GEZE Scandinavia grundlagt. Det første GEZE-kontor blev åbnet i Sverige, og ikke længe efter blev det norske kontor samt det danske kontor en realitet. Lokalerne i Täby, tæt på Stockholm, hvor vi i dag befinder os, var den første placering på det nordiske marked tilbage i 1998. De nordiske lande har en lang tradition for at fokusere på international arkitektur og indretning. I takt med at den moderne indretning udviklede sig, blev de var regionen tidligt ude med at fokusere på tilgængelighed og komfort sammen med integreret produktdesign, og regionen er kendt for at kræve høj kvalitet. Derfor er der stadig i dag en stor efterspørgsel efter innovative GEZE-produkter.

GEZE's kvalitet og innovative produkter er efterspurgte

TS 5000

GEZE TS 5000-familien med klare linjer og konturer samt teknisk perfektion. © GEZE GmbH

Slimdrive EMD/EMD-F

The Slimdrive EMD/EMD-F was setting a new standard for automatic drives, which was a perfect fit for the Scandinavian markets.

Længe før etableringen af GEZE Scandinavia i 1998 blev produkter fra den tyske fabrik, især vores dørlukkere af høj kvalitet, eksporteret til lokale kunder i Sverige, Norge og Danmark. "Lige fra starten var der efterspørgsel efter vores dørlukkere af høj kvalitet, især TS 5000-familien med klare linjer og konturer samt teknisk perfektion havde sat nye standarder siden 1980'erne. I Skandinavien er dørlukkere med styreskinne den foretrukne løsning både til indvendige og udvendige døre", siger Morten Nielsen, administrerende direktør for GEZE Scandinavia.

I løbet af de sidste 25 år har der i Skandinavien været en stigende efterspørgsel efter automatiske dørløsninger, da barrierefri adgang til alle typer af bygninger er i højsædet i de skandinaviske lande. Kort efter etableringen af det nye datterselskab introducerede GEZE det innovative og banebrydende nye svingdørsmotor GEZE Slimdrive EMD/EMD-F. Med en lydløs drift og en rekordlav bygningshøjde på kun 7 cm kombineret med fremragende ydeevne og tilslutningsmuligheder satte GEZE en ny standard for svingdørsdrev. Slimdrive EMD/EMD-F satte en ny standard for automatiske drev, som passede perfekt til de skandinaviske markeder. Slimdrive EMD/EMD-F blev hurtigt det foretrukne svingdørsdrev i Skandinavien.

Globalisering af et tysk familieejet selskab

Administrerende direktør, Morten Nilsen

I slutningen af det 19. århundrede var GEZE GmbH på vej til at øge sin internationale tilstedeværelse. Den privatejede virksomhed havde været i familiebesiddelse i flere generationer, og man var klar over det globale potentiale og de fremtidige muligheder. Med en strategisk datterselskabsstruktur blev GEZE Scandinavia vejen til markedet i Norden. "Med lokalerne i Täby er GEZE blevet lokal på markedet. Det er stadig i høj grad den strategi, vi har i dag - at være til stede lokalt på markedet, tæt på vores kunder," siger Morten. "For GEZE steg salget hurtigt, og planerne om udvidelse blev hurtigt til virkelighed. I 2002 blev den finske filial etableret, og i 2003 åbnede GEZE Norges filial. Også salget til Danmark voksede, da de første medarbejdere, herunder jeg selv, kom til i begyndelsen af 2003," fortsætter Morten.

Morten Nilsen, Administrerende direktør GEZE Danmark

En god begyndelse, der skal fortsættes

De første 5 år af GEZE Scandinavias historie blev begyndelsen på en stor rejse. Rejsen til at komme ind i landene i den nordlige region var begyndt. Følg os i den næste historieartikel om GEZE Scandinavias jubilæum for at historien kan fortsætte med ekspansion, produktudvikling og nye eventyr om indtræden på nye markeder.