Dornier Museum Friedrichshafen, fotografiert von Florian Holzherr
Dornier Museum Friedrichshafen, fotografiert von Florian Holzherr
Windfang des Haupteingangs: Automatische Halbrundschiebetür mit Antriebssystem GEZE Slimdrive SC mit nur 7 Zentimeter Antriebshöhe
Windfang des Haupteingangs: Automatische Halbrundschiebetür mit Antriebssystem GEZE Slimdrive SC mit nur 7 Zentimeter Antriebshöhe
Zweiflügelige Fluchttür an der Glasfassade mit obenliegendem Türschließersystem GEZE TS 5000 L-ISM

Moderne dør- og sikkerhedsteknik i harmoni med bygningens arkitektur

Med det nye Dornier Museum Friedrichshafen, der ligger i en 25.000 m2 stor landskabspark i nærheden af Bodensee-Airport, er dørene blevet slået op til en fascinerende udstilling om 100 års luft- og rumfartshistorie, som gæsterne kan nyde i en storslået museumsramme. Det er lykkedes Allmann Sattler Wappner Architekten, München, at fortolke emnet „Flyvning og rumfart" via deres subtile byggestil.

På et udstillingsareal, der strækker sig over 3.000 m2, anskueliggør udstillingsobjekter, hvordan virksomheden Dornier udviklede sig fra flyproducent til en diversificeret teknologikoncern. Under dette forløb gøres luft- og rumfartens historie levende i en tidsmæssig kontekst. Museets grundrids i form af en hangar efterligner en afgrening på landingsbanen i lufthavnen Friedrichshafen og giver de historiske Dornier-genstande en autentisk ramme. Samtidigt opfyldes to forskellige krav: For det første har hangaren tilstrækkelig plads til de talrige originale udstillingsgenstande. På den anden side udgør den tilsyneladende svævende „Museumsbox" over foyeren udstillingens hovedpunkt. Der får man indblik i museets rige beholdning, der i over hundrede år har forbundet navnet Dornier med luft- og rumfartshistorie.

Moderne dør- og sikkerhedsteknik fra GEZE bidrager til at understøtte arkitekturen i det komplicerede bygningsværk. Vi starter med hovedindgangens vindfang. Den automatiske halvrunde skydedørs visuelle fremtoning harmonerer med de svungne linjer og forbinder arkitektonisk perfektion med den højeste funktionalitet. Dørsystemet bevæges af det effektive Slimdrive SC-automatiksystem. Optikken bestemmer teknikken: Den komplet præfabrikerede Slimdrive-automatik – den eneste på markedet – er kun syv cm høj. Det er derfor muligt at montere Slimdrive helt diskret på de buede stolpe/tværligger-konstruktioner. Det gennemgående filigranlette Slimdrive design understreger ensartetheden i vindfangsanlæggets dørteknik uden visuel afbrydelse. Vindfangets indvendige dør er udstyret med en to-fløjet lineærskydedør med Slimdrive SL-automatik. Den stærke automatik – ligeledes i „7 cm-optik" – glider ubemærket ind i glasfacaden.

En forebyggende brandbeskyttelse er helt uundværlig for menneskers sikkerhed og for museets uerstattelige skatte. Dørlukkerserien TS 5000 forbinder sikkerhed/funktionalitet med en gennemgående designlinje.

De to-fløjede udvendige døre på bygningens glasfacade er udstyret med overliggende dørlukkersystemer af typen TS 5000 L-ISM. Reguleringen af lukkerækkefølgen – usynligt indbygget i den letbyggede glideskinne – sikrer, at begge dørfløje, der aktiveres af f.eks. flygtende personer, igen lukkes kontrolleret og fejlfrit. Dermed kan døren igen opfylde sin funktion som flugtdør. Ved montering modsat hængselsiden ligger dørteknikken på den beskyttede inderside af de udadgående flugtdøre.

De én-fløjede brand- og røgbeskyttelsesdøre inde i museet er udstyret med overliggende dørlukkere af typen TS 5000 R med elektromekanisk fiksering. Det er muligt at fiksere døren trinløst mellem 80° og 130°. Fikseringspositionen kan dog undertrykkes, så dørfløjene i tilfælde af fare sikrer den størst mulige åbning. Denne funktion er integreret i glideskinnen ligesom røgdetektoren, der reagerer i tilfælde af brand og lukker døren automatisk. På denne måde undgås skæmmende røgdetektorer, der afbryder rummets design. I alt blev der monteret næsten tyve dørlukkere af den velrenommerede GEZE TS 5000 serie.

Det nybyggede museum er et fremragende eksempel på, hvordan luftfartshistorie og den symbolkraft, som udgår fra dette særlige sted, kan levendegøres i moderne arkitektur og give navnet Dornier sin særlige identitet.