Geze Insights

GEZE med to verdensnyheder på den digitale messestand

Selv i disse usædvanlige tider har Gerhard Haas, administrerende direktør for udvikling hos GEZE tiltro til fremtiden. Han fortæller om de nye produkter fra GEZE, hans forventninger, markedsudsigter – og hvad han er virkelig stolt af.

Hr. Haas, at holde kontakt med markedet og interessenterne er svært i en tid med 'fysisk afstand' - hvordan håndterer du situationen som leder af udviklingsafdelingen?

Først og fremmest er det selvfølgelig synd at vi aktuelt ikke kan komme i direkte kontakt med vores kunder og kundeemner. Vi er en global forretning – dog er vi vant til at være i nærkontakt med medarbejdere, kunder og partnere gennem alle andre mulige kanaler. Uanset om det sker via webinars eller virtuelle møder, og selvfølgelig via den gode, gamle telefon. Disse metoder kan anvendes til at diskutere udvikling og markedstendenser, finde ud af kundens behov – og modtage meget åbne tilbagemeldinger om vores produkter. Desuden opfylder mange af vores produkter kravene i forbindelse med den aktuelle situation; tænk bare på vores løsninger på området tilgængelighed og hygiejne. Det er ret simpelt: Jeg skal ikke berøre en dør, der åbner automatisk. Dette er en særligt tiltrækkende egenskab lige nu. Til sidst, så får online-kanaler som vores websted hele tiden større og større betydning, og vi bruger også nye former for kommunikation, som en digital messestand til at vise vores nye produkter og løsninger.

Gå til den digitale messe

Vedrørende nye produkter og løsninger – hvad kan besøgende forvente på den digitale stand?

Med GEZE F 1200+ og GEZE NatVent griber vi muligheden for at cementere GEZEs position endnu mere inden for vinduesteknologi og automatisering. Vores F 1200+ automatiserer meget store og tunge dreje/kip-vinduer, så de stadig kan betjenes manuelt. Aktuelt kan et vindue på denne størrelse, der er automatiseret, ikke betjenes manuelt. F 1200+ har to driftsfunktioner: vinduet kan automatisk bringes i en kipposition, men der er også en manuel indstilling, som jeg kan bruge til at betjene vinduet som et normalt drejevindue. Brugeren kan derfor skifte mellem de to funktioner med næsten ingen forsinkelse – der findes ingen andre som dette på markedet!

Vores F 1200+ automatiserer meget store og tunge vinduer, så de også stadig kan betjenes manuelt.

Gerald Haas, administrerende direktør for udvikling hos GEZE
Han har arbejdet på diverse områder inden for elektronik, mekanik og software i mange år – Gerald Haas, vist her med en medarbejder fra udviklingsteamet

Han har arbejdet på diverse områder inden for elektronik, mekanik og software i mange år – Gerald Haas, vist her med en medarbejder fra udviklingsteamet.

Og hvad der det specielle ved GEZE NatVent?

Med GEZE NatVent optager vi den globale trend med 'energibesparelse'. Det er et faktum at den største forbruger af energi i bygninger altid er opvarmnings-, ventilations- og klimateknologi. I et tempereret klima kan der spares en utrolig mængde energi via naturlig ventilation og automatisk natafkøling. Vi havde et par afgørende puslebrikker i vores sæt med henblik på dette: for det første vinduesautomatisering og for det andet vores GEZE Cockpit-løsning. Så det var tydeligt, at de to skulle kombineres – og nu er vi f.eks. i stand til at tilbyde vores nye F 1200+ med netværksbaseret ventilationsstyring. GEZE NatVent arbejder dog også med GEZE Slimchain eller GEZE Powerchain. Overordnet set er jeg meget spændt på at se, hvordan vores nyheder modtages på markedet.

Mere om naturlig ventilation

Mere om automatisk køling natten over

Nøgleordet internationalisering: Er bestemte markeder særligt interessante for jer?

Vores produkter når generelt ud på de internationale markeder. Især Kina er et vigtigt vækstmarked for os. Vi har en stor ekspertise på området inden for international og landespecifik certificering af vores produkter.

Hvad betyder emnerne 'rådgivningsekspertise' og 'serviceudbydere' for jer?

Emnet rådgivning er ekstremt vigtigt. Især digital rådgivningsekspertise er i stigende grad det afgørende købskriterie. Tag f.eks. BIM: i dette tilfælde forklarer vi til arkitekter og ejere, hvordan vores produkter kan integreres i dørplanlægningsprocessen ved hjælp af BIM-modeller. Og hvordan vi leverer de rigtige funktioner i den aktuelle applikation for at opfylde de mange krav, hvoraf mange kan være modstridende. Især i Tyskland er der et ekstremt stort behov for rådgivning, og det negative eksempel med lufthavnen i Berlin har medført at mange af os er blevet klar over, hvor vigtig den korrekte brandsikring er. Der findes også en forøgelse af rådgivning til montører: vi rådgiver dem om udvalgte produkter, installation og vedligeholdelse med kurser, workshops, installationsvideoer og meget mere.

Mere om bygningsplanlægning med BIM

Især i Tyskland er der et ekstremt stort behov for rådgivning, og det negative eksempel med lufthavnen i Berlin har medført at mange af os er blevet klar over, hvor vigtig den korrekte brandsikring er.

Gerald Haas, administrerende direktør for udvikling hos GEZE

Et sidste spørgsmål, hr. Haas. Hvilken rolle spiller emnet 'design' for GEZE´s kunder – og i hvilken position ser du dig selv i forhold til det?

Vi tager dette emne meget, meget alvorligt – det faktum, at vi regelmæssigt vinder internationale designpriser beviser det. Nu om dage er godt design praktisk talt en hygiejnefaktor, fordi især arkitekter kræver et visuelt indtryk af høj kvalitet som standard. For eksempel, se vores nyeste produkt F 1200+: Her har vi et avanceret og elegant kabinet af aluminium med højglans-betjeningselementer for en intuitiv brug i en kapacitiv teknologi - alle på niveau med den mest avancerede smartphone-teknologi. Og alt dette er nødvendigt i dag!

Gå til produkt- og løsnings-highlights